Autor Wiadomość
KtoPytaNieBladzi
PostWysłany: Śro 0:46, 13 Lut 2013    Temat postu:

Wszystko jasne. Dziękuję za rzeczową odpowiedź. Smile

pozdrawiam
Piotr_Swiatek
PostWysłany: Wto 15:19, 12 Lut 2013    Temat postu:

W dużym uproszczeniu profil krzywki składa się z trzech części:
- koło podstawowe - na którym zawór jest zamknięty
- rozbieg - część przeznaczona na wykasowanie luzu zaworowego
- część czynna - czyli tam gdzie następuje właściwe otwarcie i zamknięcie zaworu.

Luz jest kasowany na rozbiegu - jest to część krzywki w której wznios zaworu rośnie liniowo przy bardzo małym przyspieszeniu (przykładowo 0,01 mm na stopień obrotu). Ma to na celu łagodne skasowanie luzu. Rozbieg może się np. zawierać w zakresie 0,0 - 0,40 mm wzniosu krzywki dla luzu zaworowego 0,30-0,35 mm (zawsze rozbieg jest większy od luzu zaworowego).

Część czynna natomiast, jest krzywą złożoną dla której przyspieszenia są znacznie większe (rzędu dziesiątek mm na obrót). Ta część decyduje głównie o czasie otwarcia zaworu.

Zmniejszanie luzu zaworowego poniżej zalecanego skutkuje szybszym rozszczelnieniem się zaworu ale nie polepsza, a może i pogorszyć napełnienie. Poza tym zawór może ulegać szybszemu zużyciu.

Pozdrawiam,

Piotr Świątek
KtoPytaNieBladzi
PostWysłany: Wto 10:03, 12 Lut 2013    Temat postu:

Ale krzywka musi ów luz zaworowy "wybrać". Im bardziej oddalimy wałek od popychacza, tym większy obrót należy wykonać dla skasowania luzu. Analogia powinna działać w drugą stronę. Czy się mylę?
Stąd moje pytanie, co właściwie determinuje wartość luzu zaworowego?

pozdrawiam
Grzegorz
Piotr_Swiatek
PostWysłany: Wto 8:58, 12 Lut 2013    Temat postu:

Witam,

Czas otwarcia zaworów reguluje krzywka wałka rozrządu i nie da się go zmienić luzem zaworowym. Luz powinien być ustawiony według zaleceń producenta, co gwarantuje prawidłową współpracę i trwałość układu.

Pozdrawiam,

Piotr Świątek
KtoPytaNieBladzi
PostWysłany: Sob 21:57, 09 Lut 2013    Temat postu: Luzy zaworowe

Witam,
Dręczy mnie ostatnio kilka pytań na które Państwo na pewno znają odpowiedzi, będę za nie wdzięczny.
Zmniejszenie luzów zaworowych powinno powodować zwiększenie czasu otwarcia zaworu. Jakie są przeciwwskazania takiej operacji? Domyślam się, że luz zaworowy wymuszany jest przez profil krzywki, ale co stanie się jeśli będzie mniejszy? Czy odbije się to na trwałości elementów rozrządu czy na pracy silnika?

pozdrawiam
Grzegorz

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group